wahlgrenis.cz



 WAHLGRENIS        

 

...veci mezi nebem a zemi...




     REGISTRACE       Přihlášení

Proč se zřítil Airbus se 150 lidmi na palubě?


Milá Wahlgrenis,
vím o Vás, že nedáváte nevyžádané odpovědi, tj. neodpovídáte, když se nikdo neptá.
Já bych se Vás chtěla zeptat, jestli můžete napsat, co je za zřícením Airbusu A320 dnes dopoledne.
Zajímá mě, jak je tohle zařízeno.
Je to osud těch lidí, kteří nastoupili do letadla a už se vědělo, že zemřou?
Současně se ptám i tak trochu za sebe.
Měla jsem v plánu letět na konci května do Španělska, tohle se mi teď nejeví aktuální.
Prosím, můžete-li mi k tomu něco napsat, budu moc ráda.
Těším se na Vaši odpověď.
Barcelona 24.03.2015

Airbus se 150 lidmi se zřítil ve francouzských Alpách
Airbus A320 společnosti Germanwings se 150 lidmi na palubě se v úterý (24.3.2015) zřítil v Alpách na jihovýchodě Francie. Na palubě bylo podle sdělení společnosti Germanwings 67 Němců, zbytek byli další národnosti, hlavně Španělé a Turci. Mezi pasažéry byly i dvě malé děti. Podle záchranářů na místě nikdo nepřežil. Do pátrací operace bylo nasazeno několik vrtulníků a 400 policistů i hasičů.
Dnes 11:47 (Aktualizováno: 15:30 )
Stroj letěl z Barcelony do Düsseldorfu.
Podle serveru listu Le Monde vyslalo letadlo v 10.47 nouzový signál.
Pilot prý řekl jen jediné slovo - nouze.
Posádka také žádala o možnost přistát na nejbližším letišti.
Stroj už v 10.31 začal ztrácet výšku.
Z letové hladiny okolo 9500 metrů pak v posledních deseti minutách rychle sestupoval.
Z radarů zmizel, když byl ve výšce zhruba dvou kilometrů.
Podle aktualizované zprávy dopravce v něm bylo 144 cestujících, dva piloti a čtyři členové palubního personálu. „Okolnosti nehody nás vedou k domněnce, že nikdo nepřežil,” oznámil prezident Hollande.
Letadlo havarovalo asi 20 kilometrů od obce Barcelonnette v oblasti Digne-les-Bain. Vrak už objevily vrtulníky francouzské policie. Podle německých médií jsou trosky rozesety na ploše zhruba dvou kilometrů čtverečních. Stroj ráno letěl z Německa do Španělska bez větších komplikací.
„Nehoda se stala v oblasti, kam je obtížné se dostat,” uvedl Hollande, který již po telefonu hovořil s německou kancléřkou Angelou Merkelovou. Se španělským králem Filipem se má později osobně sejít, monarcha je totiž zrovna na návštěvě ve Francii.
Německá kancléřka Merkelová oznámila, že se ve středu chystá na místo neštěstí.
Podle agentury DPA figuruje na seznamu pasažérů 45 lidí se španělským příjmením. Podle Hollanda byli mezi cestujícími hlavně Němci a také turečtí občané.
„Nevíme ještě, co se s letem 4U9525 stalo. Hluboce soucítím s rodinami a přáteli našich cestujících a posádky. Jestliže se potvrdí naše obavy, pak je to pro Lufthansu černý den. Doufáme, že nalezneme přeživší,“ uvedl v prohlášení Carsten Spohr, ředitel aerolinií Lufthansa, jejíž dceřinou společností je nízkonákladová Germanwings.
Na místo zamířil francouzský ministr vnitra Bernard Cazeneuve a na cestu tam se vydá i jeho španělský kolega Jorge Fernández Díaz, ohlásil premiér Mariano Rajoy. „Budeme dělat vše, co je v našich silách, abychom pomohli rodinám obětí,“ přislíbil předseda vlády na mimořádné tiskové konferenci.
Podle Le Monde havaroval starší stroj A320 s imatrikulací D-AIPX. Z informací serveru airfleets.net vyplývá, že byl uveden do provozu v roce 1991.
Akcie firmy Airbus bezprostředně po nehodě poklesly o dvě procenta a aerolinek Lufthansa o pět procent, uvedla AFP.
Germanwings si po nehodě na svých webových stránkách změnily barvu firemního loga na černošedou.
Podle serveru La Provence se naposledy stroj A320 ve Francii zřítil v lednu 1992. Tehdy zahynulo 87 lidí.
Airbus A320 patří k nejrozšířenějším dopravním letadlům na světě, létá jich přes 6000.
Novinky
© Wahlgrenis 24.03.2015

Milá Barcelono (!?),
nejprve se podíváme na příběh těch 150 lidí, co byli na palubě.
V tuto chvíli se nejspíš už nikdo nedozví, co přesně se tam dělo, jaká slova byla řečena...
Mně připadá, že se tady objevil princip něčeho nového - nový zrod, jako by všichni najednou věděli, že tak, jak to bylo, už dál nic pokračovat nemá.
Pro každého rozumově smýšlejícího člověka to byl stav, který nemůže tam někde nahoře existovat, řekli bychom, že se dělo něco hodně "nemocného".
Došlo k okamžiku zastavení, bod nula.
Není nic, co má nastat v budoucnu, ale ani nic z toho, co tady bylo dřív.
Absolutní konec i počátek v jednom, zlom.
Možná tady byly snahy nereagovat na to, nevšímat si toho, co nastávalo.
Jako by část pasažérů chtěla letět dál... a další část chtěla "počkat", než krizový stav (zastavení) pomine.
Ten, kdo byl pro postup dál, najednou začal chápat, že to není tak jednoduché.
Procesy na palubě začaly jednoznačně dávat najevo, že let dál není možný.
V tu chvíli tady vnímám přítomnost té nejvyšší energie, jako by mezi ně sestoupil Bůh a klidnou hladivou energií k nim promlouval.
Připadá mi, že tady se řešil návrat domů v tom duchovním slova významu.
Na žádnou diskusi nebylo místo.
Každý věděl, že tohle je konec, nikdo s ničím nebojoval, nastalo obrovské smíření.
Všichni měli dost času pochopit, že takhle je to v pořádku.
Nebyl dán prostor slzám, vlastně nebyl dán prostor ničemu.
To nové na začátku lze chápat i jako nový život, nové zrození, které na všechny čeká.

Podíváme se ještě na tzv. osudovost tohoto příběhu.
Jako nejdůležitější v tuto chvíli vnímám rychlost, která byla na prvním místě.
Ale rychlost není kategorií, která by přímo kamarádila se životem.
Naopak - mnohé plody, které už mohly být těsně před narozením, v rychlosti zanikají.
Chtě nechtě...
Dalším důležitým aspektem, který vystupuje do popředí, je finanční stránka, která mohla být jednoznačněji před vším, co je sladěné s přírodou.
Byznysmeni využívají letecké společnosti, aby se rychle přemístili v prostoru, aby dojednali své obchody.
Nejspíš způsob života determinoval cestující právě do tohoto letadla.
Nic není náhoda.

A ještě k Vaší nevyslovené otázce - jestli máte letět do Španělska.
Pokud je tato cesta uvažována jako dovolená, pak k ní pravděpodobně nedojde.
V době, o které píšete, budete mít jiné starosti, které Vám neumožní opustit republiku.
Budete se muset více soustředit sama na sebe, nemáte se nikam vzdalovat.
© Wahlgrenis 25.03.2015

Mila Wahl,
jsem moc rada, ze jsi venovala svuj cas a dala odpoved na otazku ohledne letadla, ktere dnes spadlo.
Ano, do popredi vystupuje financni stranka, neni tady vubec soulad s prirodou, jen penize, obchody...
Pripada mi v posledni dobe, ze se svet zblaznil.
Vnimam to podprahove jiz delsi dobu.
Mam takovy pocit, ze se budou havarie a nestesti tykat mnoha lidi, ze to bude narustat.
Ma to lidem tak trochu otevrit oci.
Je jedno, jestli jsou mladi nebo stari, kazdemu okolo to ma neco rict.
Pokud lide nepochopi, budou se muset znovu rodit, stale dokola.
Papirky nejsou vsechno.
Zapomneli jsme na zakladni lidske hodnoty.
Milena 25.03.2015

Airbus záměrně navedl k zemi druhý pilot, prohlásil francouzský žalobce
Zřícený airbus společnosti Germanwings navedl k zemi záměrně druhý pilot, který v době nehody seděl v kokpitu sám. Ve čtvrtek to potvrdil francouzský žalobce Brice Robin. Dodal, že není známo, proč tak kopilot německé národnosti jednal.
Dnes 12:37 - Berlín (Aktualizováno: 13:46)
„Jde o záměrné jednání,“ prohlásil žalobce. „Kopilot pravděpodobně využil možnost během nepřítomnosti pilota. Nevím, proč to udělal,“ dodal. Za běžnou sebevraždu to odmítl označit: „Ta není se 150 pasažéry vzadu.“

Kdo je Andreas Lubitz
Úmysl podle Robina prokazuje zvukový záznam černé skříňky. Letadlo bylo nastaveno na automatického pilota a druhý pilot byl naživu a při vědomí, než začal stroj padat. „Posledních deset minut bylo slyšet dech,“ upřesnil žalobce a poznamenal, že klesání v danou chvíli někdo musel bezpochyby nastavit ručně. Nic nenaznačuje ani tomu, že kopilot měl zdravotní potíž – jeho dech byl klidný.
Francouzské úřady se už podle Robina ve věci obrátily na německé vyšetřovatele. „Nic nám prozatím neumožňuje prohlásit, že šlo o teroristický čin,“ uvedl žalobce a dodal, že je potřeba zjistit o Lubitzovi více informací. Aerolinie Lufthansa, pod něž Germanwings patří, mezitím oznámily, že Lubitz pro ně létal od předloňského roku. Měl nalétáno 630 hodin.

Pilot bušil na dveře marně
O marné snaze pilota dostat se do kabiny informoval už dříve list The New York Times s tím, že o tom svědčí zvukový záznam černé skříňky.
„Ten člověk venku lehce klepe na dveře, ale nikdo se neozývá. A pak udeří na dveře silněji, ale pořád žádná odpověď. Až do konce nikdo nezareagoval,“ popsal listu zdroj.
Výkřiky pasažérů na palubě podle Robina zaznamenala černá skříňka až pár vteřin před nárazem letounu. Do země airbus narazil rychlostí 700 km/h.

Dostat se dovnitř není snadné
Proniknout do kokpitu letadla není snadné od teroristických útoků ze září 2001, po nichž letečtí dopravci zpřísnili bezpečnostní opatření. Mimo jiné znemožnili jednoduché otevření dveří pilotní kabiny.
Dříve nijak pevné dveře byly podle serveru popularmechanics.com vyztuženy například kevlarem, takže jsou neprůstřelné a odolné proti vyvrácení. Podle společnosti Airbus mají piloti k dispozici také kameru, kterou dění za dveřmi mohou sledovat.
Dveře k pilotům se musí zajistit a uzamknout pokaždé, když se uzavřou tlakové nástupní dveře do kabiny, a cestující se u nich nesmějí pohybovat. Některá letadla jsou navíc vybavena dvojitými dveřmi do kokpitu, tedy jakousi přechodovou komorou, aby případný útočník nemohl dveře jednoduše rozrazit ve chvíli, kdy někdo z pilotů otevírá.
David Kaminski-Morrow z leteckého portálu Flightglobal uvedl, že běžně je nutné pro vstup do uzamčeného kokpitu zadat kód. Uvnitř je prý ale západka, kterou může pilot vstup do kokpitu jednoduše zablokovat.
List The Sydney Morning Herald citoval nejmenovaného pilota Airbusu A320, tedy stejného stroje, který se v úterý zřítil ve francouzských Alpách. Podle něj se do kokpitu není možné dostat, pokud to lidé uvnitř nebudou chtít. „Pokud člověk na druhé straně dveří řekne ne, dovnitř se nedostanete,“ řekl. Dodal, že vyztužení dveří neumožňuje jejich rychlé vyražení.
Podle německého odborového svazu pilotů Vereinigung Cockpit existuje pro výjimečné případy technická možnost, jak kokpitové dveře otevřít zvenčí. Nouzový postup je ale v závislosti na naprogramování provázán s časovým odkladem v řádu vteřin či minut, což otevření prodlužuje. Pokud ale vstup pilot zevnitř zablokuje, otevření není možné.

Opatření se různí
Ne všechny letecké společnosti mají stejná bezpečnostní opatření. Některá k ochraně kokpitu přistupují volněji. Mimořádně přísná jsou podle serveru Politico nařízení izraelských aerolinek El Al, která vyžadují uzamknout kokpit ještě předtím, než nastoupí první pasažér. Vstup k pilotům je možné znovu otevřít až poté, co letadlo opustí poslední cestující.
Aerolinky ve Spojených státech pilotům neumožňují zůstat v kokpitu sami. Standardní postup, kdy jeden z pilotů chce odejít například na toaletu, podle AP udává, že v kokpitu s druhým pilotem zůstane do jeho návratu letuška.
Šéf amerického Úřadu pro bezpečnost v dopravě (TSA) John Magaw po atentátech v roce 2001 v rozhovoru se CNN varoval před přílišnými bezpečnostními opatřeními. Obavy vyslovil především z takového uzamčení kokpitu, kdy nebude možné dostat se do něj zvenčí, pokud se něco přihodí. Portál popularmechanics.com připomněl, že Magawovy připomínky aerolinky i piloti odmítali s tím, že letadla jsou schopná v případě nouze sama automaticky bez lidského zásahu přistát.
Dosud není jasné, co se na palubě německého airbusu v úterý stalo. Nehodu nepřežil nikdo ze 150 lidí na palubě.
Novinky, ČTK
© Wahlgrenis 26.03.2015

Podobnost čistě náhodná?
Proč po tragédii slovenského letadla praskl svícen?
© Wahlgrenis 26.03.2015

Německo pátrá po motivu, pilot airbusu prý kdysi trpěl depresemi
V životě 27letého pilota Andrease Lubitze, který nasměroval Airbus A320 aerolinek Germanwings se 150 lidmi na palubě proti horským štítům, bylo podle médií jedno sporné období. V roce 2009 na delší dobu přerušil pilotní výcvik u Lufthansy. Podle matky jeho bývalé spolužačky měl v tu dobu deprese.
Dnes 19:13
„Zřejmě měl syndrom vyhoření, depresi,“ řekla listu Frankfurter Allgemeine Zeitung matka spolužačky k době, kdy načas přerušil výcvik.
Ředitel Lufthansy Carsten Spohr, pod kterou nízkonákladové Germanwings spadají, ve čtvrtek jen uvedl, že Lubitz před šesti lety načas výcvik přerušil. Příčinu nezveřejnil, ale sdělil, že pak bez problémů prošel opět všemi testy včetně psychologických. Dodal, že byl schopen létat bez jakýchkoli omezení.
Airbus záměrně navedl k zemi druhý pilot, prohlásil francouzský žalobce
Tři módy bezpečnosti, proti vůli pilota se do kabiny airbusu nikdo nedostane
I matka bývalé spolužačky ale uvedla, že šlo o dočasný problém. Její dcera ho viděla před Vánocemi, a to normálně fungoval i pracoval. Sama o něm řekla. „Byl to milý mladík.“
K příčině tragédie uvedla: „Dokážu si představit, že to byl zkrat. Nebylo to plánované, bylo jako amok.
O duševních problémech se vyjadřuje i nejmenovaný známý pilota v Neue Passauer Presse: „Bylo to cvok, chtěl se stát pilotem, ale byl psychicky labilní, dokonce musel svou výuku na pár měsíců přerušit.” Zkoušky ale udělal.
Pak ještě dodal: „L. je skutečný fanatik, měl jen jediný cíl, létat. Ten sen měl už od základní školy. Celý pokoj měl vylepený obrázky letadel, všude bylo vidět emblém Lufthansy.“
Novinky
© Wahlgrenis 26.03.2015

Pilot airbusu se měl rozejít s přítelkyní. Policisté prý mají důležitou stopu
Andreas Lubitz, který úmyslně havaroval s Airbusem A320 se 149 dalšími lidmi na palubě, se podle médií nedávno rozešel s přítelkyní, což by mohl být důvod jeho činu. Naznačilo to několik německých médií, která informaci dávají do souvislosti s důkazem, který policisté objevili u pilota doma.
Dnes 8:03
„Objevili jsme něco, co nyní budeme ověřovat. V tuto chvíli nemůžeme říct, co to je, ale může to být významné vodítko k tomu, co se stalo,“ prohlásil policejní mluvčí po čtvrtečních prohlídkách v rodinném domě v Montabauru, kde Lubitz bydlel s rodiči, a v bytě v Düsseldorfu, kde údajně rovněž pobýval i se svou přítelkyní, kterou média nejmenovala.
Jediné, co policie k nálezu potenciálně klíčových důkazních materiálů ještě uvedla, je to, že se nejednalo o dopis na rozloučenou.

V domě byl neznámý muž
Vyšetřovatelé si odnesli pilotův počítač. Z domu ale také vyvedli neznámého muže, jehož obličej zakrývali. Lubitzovi rodiče přitom doma nebyli.
Pilotovi rodiče se o činu svého syna dozvěděli ve Francii, kam odcestovali stejně jako příbuzní ostatních obětí nehody. Oba vyslýchala policie a podle médií jsou oba zdrceni. Lubitzův otec je podnikatel, matka vyučuje hru na klavír.
Airbus záměrně navedl k zemi druhý pilot, prohlásil francouzský žalobce
Tři módy bezpečnosti, proti vůli pilota se do kabiny airbusu nikdo nedostane
Podle známých byl Lubitz milý člověk, který vůbec nevykazoval násilné sklony. Už ve středu se ale objevila informace, že před lety trpěl depresemi a kvůli osobním potížím přerušil výcvik pilota. Každopádně pak prošel veškerými zkouškami.

Prošel všemi testy
„Prošel všemi testy i lékařskými zkouškami. Byl stoprocentně fit pro létání bez omezení,“ uvedl ředitel aerolinií Lufthansa Carsten Spohr a dodal, že zaměstnanci mají možnost vyhledat pomoc, mají-li potíže.
Policisté odnesli z domu rodiny pilota Andrease Lubitze v německém Montabauru počítač a další materiály pro vyšetřování
„Máme u Lufthansy ohlašovací systém, kdy členové posádek mohou bez rizika trestu hlásit své problémy nebo problémy druhých. V tomto případě veškeré záchytné sítě, na které jsme byli tak hrdí, nezapracovaly,“ poznamenal Spohr.

Prohlášení francouzské prokuratury o tom, že Lubitz s letadlem úmyslně havaroval, když předtím využil nepřítomnosti kapitána v pilotní kabině, jehož pak nepustil dovnitř, vyvolalo okamžitou reakci některých leteckých společností, které zpřísnily bezpečnostní opatření.
Novinky
© Wahlgrenis 27.03.2015

Pilot Lubitz měl doma zničenou neschopenku na den havárie
Němečtí vyšetřovatelé našli v bytě pilota Andrease Lubitze zničenou neschopenku, která platila i v den, kdy Airbus A320 společnosti Germanwings havaroval ve francouzských Alpách. V pátek to oznámila düsseldorfská prokuratura.
Dnes 12:47 - Düsseldorf (Aktualizováno: 13:45)
„Byly zajištěny dokumenty lékařského obsahu, které naznačují existující nemoc a náležitou léčbu,“ prohlásil státní zástupce Ralf Herrenbrück.
„Okolnost, že mezi jiným byla nalezena roztrhaná aktuální neschopenka ze dne činu, podpírá předběžné závěry, že zesnulý tajil před svým zaměstnavatelem svou nemoc,” dodal prokurátor.
Herrenbrück nespecifikoval, o jakou nemoc jde. Ověřování nových zjištění podle něj několik dní potrvá.
Vyšetřovatelé ve čtvrtek prohledali dům v Montabauru, kde Lubitz žil s rodiči, i byt v Düsseldorfu, kde rovněž pobýval. K druhé prohlídce Herrenbrück řekl: „Nenašel se dopis na rozloučenou nebo vysvětlující dopis. Málo toho ukazovalo na politické nebo náboženské pozadí.”
List Bild v pátek napsal, že se Lubitz dříve rok a půl léčil s depresemi.
Vedení aerolinií Lufthansa přiznalo, že Lubitz v roce 2009 musel přerušit výcvik, neuvedlo však proč. Později však prošel všemi pilotními zkouškami včetně psychotestů.
Airbus A320 na cestě ze Španělska do Německa havaroval v úterý v horách na jihu Francie. Lubitz v té době seděl v pilotní kabině sám.
Podle francouzské prokuratury navedl stroj k zemi úmyslně. Využil nepřítomnosti kapitána v kokpitu, zpět už ho nepustil, přestal komunikovat s letovými kontrolory a ručně nastavil klesání.
Zemřelo všech 150 lidí na palubě.
Novinky
© Wahlgrenis 27.03.2015

Chtěl udělat něco, co změní celý systém, řekla přítelkyně kopilota
Druhý pilot zříceného airbusu německých aerolinek Germanwings, který podle francouzských vyšetřovatelů v úterý záměrně navedl letadlo ke srážce s horami, o své údajné psychické nemoci takřka nemluvil. V rozhovoru pro sobotní vydání německého deníku Bild to prohlásila pilotova bývalá dlouholetá přítelkyně. Ta také uvedla, že v minulosti řekl, že jednou udělá něco, co změní celý systém, a že každý bude znát jeho jméno.
Dnes 9:13 - Berlín
Právě tato věta vytanula ženě na mysli, když se o leteckém neštěstí, které nepřežil nikdo ze 150 lidí na palubě, dozvěděla. Podle Bildu je Maria, jak se údajná někdejší přítelkyně 27letého pilota Andrease Lubitze jmenuje, letuškou a loni pár spolu pět měsíců společně létal.
O důvodu rozchodu řekla to, že bylo stále více očividné, že má problémy. "Vždycky jsme se bavili hodně o práci, a to se stával někým jiným," řekla s tím, že kritizoval pracovní podmínky v letecké společnosti, mimo jiné nízký plat, strach o práci a přílišný tlak.
Pokud Lubitz letadlo skutečně navedl do hor, tak to podle Marie učinil proto, že věděl, že jeho zdravotní problémy mu neumožní splnit jeho velký sen, a to stát se u Lufthansy kapitánem a létat na dálkových trasách.
Před ostatními prý dokázal své pocity skrývat. O své nemoci podle Marie mnoho nemluvil, pouze říkal, že se léčí na psychiatrii.
O Lubitzově zdravotním stavu toho mnoho oficiálně známo není. Vyšetřovatelé, podle kterých havárii airbusu v francouzských Alpách záměrně způsobil, neuvedli, s jakými potížemi se léčil. Řekli jen to, že nalezené důkazy, například roztrhaná neschopenka platná i pro osudný den, svědčí o tom, že chorobu před leteckou společností skrýval. Lubitz byl mimo jiné pacientem düsseldorfské univerzitní kliniky, toto zdravotnické zařízení ale odmítlo povahu léčby sdělit.
ČTK
© Wahlgrenis 28.03.2015

Otevři proboha ty dveře, křičel na kopilota kapitán airbusu
Situace na palubě letadla Germanwings, které se v úterý zřítilo ve francouzských Alpách, byla několik minut před havárií velmi dramatická: kapitán se marně dobýval do kokpitu a zoufale křičel druhého pilota, aby otevřel dveře. Mezi pasažéry propukla panika. Vyplývá to z přepisu zvukového záznamu z pilotní kabiny, který v neděli zveřejnil německý deník Bild.
Dnes 10:07
„Otevři proboha ty dveře!” a „Otevři ty zatracené dveře!” křičel kapitán Patrick Sondheimer na druhého pilota Andrease Lubitze, který ho nechtěl pustit do kabiny poté, co si odskočil na toaletu. Andreas Lubitz ale na jeho výzvy nereagoval.
Let z Barcelony do Düsseldorfu probíhal až do odchodu kapitána na toaletu po dosažení letové hladiny 11 600 metrů probíhal naprosto rutinně.
Podle deníku Bild je na záznamu nejdříve slyšet, jak se Sondheimer cestujícím omlouvá za to, že letadlo odstartovalo s 26minutovým zpožděním a slibuje jim, že se ho během letu bude snažit dohnat. Pak dvacet minut klidně konverzuje s Lubitzem, který mu nabízí, že si může kdykoli odskočit, když to nestihl v Barceloně.
V 10:27 letadlo vystoupalo do cestovní výšky 11 600 metrů. Kapitán Lubitze vyzval, aby se začal připravovat na přistání v Düsseldorfu. Když druhý pilot dokončil kontrolní proceduru, ujistil kapitána, že může kokpit opustit. Po dvou minutách je pak slyšet Sondheimera, jak předává Lubitzovi velení: „Můžeš to převzít.”
V 10:29 letové radary zaznamenaly, že letadlo začalo klesat. Během první minuty sestoupilo o 100 metrů, během další minuty už ztratilo 550 metrů z původní výšky. V 10:32 se letadlo snažili kontaktovat letoví dispečeři, ale nedostali žádnou odpověď. V tu chvíli se v kokpitu rozezněl i automatický alarm, upozorňující na náhlé klesání.
Vzápětí je slyšet hlasité rány, pravděpodobně důsledek toho, jak se kapitán snaží dostat do kabiny. „Proboha, otevři ty dveře!,” křičí kapitán a v záznamu lze rozeznat i první výkřiky cestujících. V 10:35, kdy je letadlo ve výšce pouhých 2100 metrů, je slyšet další sérii hlasitých kovově znějících zvuků. Francouzští vyšetřovatelé už dříve uvedli, že kapitán se pokoušel zablokované pancéřové dveře otevřít i pomocí sekáčku. Po minutě a půl se v kokpitu rozeznělo další automatické varování vyzývající piloty, aby začali stoupat.
V 10:38 je kromě motorů na záznamu slyšitelný dech druhého pilota, který je jinak zcela potichu, o dvě minuty později letadlo za křiku cestujících narazí křídlem do horského úbočí a roztříští se.
Vyšetřování pádu letadla, při němž zahynulo všech 150 lidí na palubě, se v posledních dnech soustředilo zejména na osobu 27letého druhého pilota Lubitze.
Německá prokuratura v pátek uvedla, že mladý muž trpěl nespecifikovanými zdravotními obtížemi, byl v trvalé péči lékařů, ale svou chorobu před zaměstnavatelem skrýval. Ačkoli panuje podezření, že druhý pilot navedl airbus k zemi úmyslně, vyšetřovatelé stále nevyloučili jako příčinu pádu technickou závadu.
Novinky, ČTK
© Wahlgrenis 29.03.2015

Kopilot zříceného airbusu se léčil kvůli sebevražedným sklonům
Pilot Andreas Lubitz, který minulé úterý zřejmě úmyslně narazil s letadlem společnosti Germanwings do horského masívu, měl v minulosti sebevražedné sklony, uvedli němečtí žalobci. Lubitz byl v péči psychoterapeutů ještě před zahájením kariéry profesionálního pilota, sdělil server ABC News.
Dnes 17:05
Düsseldorfský státní zástupce Christoph Kumpa informaci sdělil šest dní poté, co německé úřady oznámily, že Lubitz havaroval s letadlem úmyslně. Kumpa rovněž podle ABC News řekl, že stále neznají motiv kopilotova jednání a že nenašli ani žádný dopis na rozloučenou.
„Našli jsme jeho zdravotní dokumentaci, která nevykazuje žádné náznaky onemocnění fyzické povahy,“ řekl státní zástupce.
Objevilo se však několik informací o tom, že Lubitz podstupoval psychoterapii ještě před tím, než v roce 2013 získal pilotní licenci. Kumpa dále oznámil, že si pilot vzal čas od času zdravotní dovolenou. Detaily o tom, kvůli jaké nemoci si ji vzal, však zaměstnavateli neposkytl.
V lékařských zprávách ovšem, podle státního zastupitelství, sebevražedné sklony nebo zvýšená agresivita vůči jiným lidem zaznamenány nebyly.
lsi, Novinky
© Wahlgrenis 30.03.2015

Snad se mi to nikdy nestane. Pilot před dvěma měsíci „prorocky“ popsal problém havarovaného airbusu
Na potíže spojené s bezpečnostním zajištění dveří pilotní kabiny v komerčních letadlech upozornil před dvěma měsíci v magazínu o letectví Nizozemec Jan Cocheret. Muž, který pilotuje Boeing 777 společnosti Emirates Airlines, upozorňoval na nejistotu spojenou s tím, že se musí spolehnout na svého prvního důstojníka, jehož nezná.
Dnes 15:26
„Doufám, že se nikdy neocitnu v situaci, kdy půjdu na toaletu a při návratu zjistím, že neotevřu dveře kokpitu,“ napsal před časem Cocheret ve svém sloupku nazvaném Pilot a letadlo. V té souvislosti také poznamenal, že je ošidné spoléhat se jen na prvního důstojníka.
„Vážně si občas říkám, kdo to vlastně vedle mě v kabině sedí. Jak si mohu být jist, že mu mohu důvěřovat? Třeba se v jeho životě právě stalo něco hrozného a on to nemůže překonat,“ napsal a až prorocky varoval: „Ano, existuje způsob, jak se dostat zpět do kokpitu. Pokud ale osoba uvnitř tuto možnost vyloučí, pak nelze dělat nic než sedět s cestujícími a čekat, co se bude dít“.
Nizozemec tak s předstihem přesně popsal obtíže spojené s pádem německého airbusu na jihu Francie, který se připisuje úmyslu kopilota.

Mohl se Lubitz inspirovat?
Právě skutečnosti, že byl v kabině sám poté, co kapitán Patrick Sondheimer odešel na toaletu, využil minulý týden podle francouzských vyšetřovatelů kopilot Andreas Lubitz v airbusu společnosti Germanwings se 149 dalšími lidmi na palubě. Lubitz podle prokuratury úmyslně nepouštěl kapitána zpět, ignoroval komunikaci s leteckou kontrolou a nasměroval letoun k zemi. Nikdo nepřežil.
„Tento strašný scénář se stal, bohužel, skutečností,“ napsal podle listu The Daily Telegraph později Coheret na Facebooku.
O Lubitzových motivech se spekuluje. V pondělí nově vyšlo najevo, že měl sebevražedné sklony a v posledních údajně procházel internetové stránky, které se dotýkaly sebevražd.
Novinky
© Wahlgrenis 31.03.2015

Z paluby airbusu se zachovalo video, zachycuje zoufalé výkřiky před havárií
Listy Bild a Paris Match v úterý informovaly o videu, které prý zachycuje chaos na palubě v posledních sekundách před nárazem letounu Germanwings do alpského masivu na jihu Francie. Video se zachovalo na paměťové kartě mobilního telefonu. V zóně nárazu ji prý našel zdroj blízký vyšetřování a video poskytl německému bulvárnímu deníku a francouzskému týdeníku k nahlédnutí. Video požadují vyšetřovatelé.
Včera 21:48 - Berlín/Paříž (Aktualizováno: Dnes 11:49 )
Video z letu 4U9525 je několik sekund dlouhé a dokumentuje, co se na palubě dělo bezprostředně před zřícením, informoval Bild. Podle listu paměťová karta náraz přečkala nepoškozená a je důležitým důkazním materiálem.
Podle Bildu video podporuje vyjádření francouzského prokurátora Brice Robina. Zoufalé výkřiky zachycené na videu potvrzují, že pasažéři věděli, v jaké situaci se ocitli. V několika jazycích je slyšet zvolání "Můj bože".
Video také potvrzuje dosavadní domněnky vyšetřovatelů, že se kapitán letounu snažil proniknout do kokpitu za pomoci sekery nebo jiného železného předmětu. Nejméně třikrát je totiž slyšet kovové rány.
Krátce před koncem videa se zdá, že část stroje se otřela o horu. Poté je vidět, jak kabina náhle uhnula na stranu; ještě jednou je slyšet výkřiky a pak video končí. I když jsou záběry chaotické a zcela rozmazané a nejsou na nich rozpoznatelné jednotlivé osoby, je pravost videa podle Bildu nezpochybnitelná.
Záběry pocházejí ze zadní části letounu. Není jasné, zda je pořídil někdo z pasažérů nebo z posádky.

Vyšetřovatelé požadují video
"Pokud je pravdivé tvrzení, že někdo takovým videem disponuje, měl by ho bezodkladně předat vyšetřovatelům," řekl agentuře AFP francouzský prokurátor Brice Robin, který je pověřen justičním vyšetřováním zkázy Airbusu A320 se 150 lidmi na palubě.
Robin tak zároveň popřel, že by vyšetřovatelé měli k dispozici jakékoli video zachycující leteckou katastrofu z francouzských Alp.
Z úmyslného navedení stroje proti horskému masivu je podezřelý druhý pilot Andreas Lubitz, který zřejmě využil chvíle, kdy si hlavní pilot odskočil na toaletu. Sedmadvacetiletý kopilot už ho pak nepustil zpátky. V troskách stroje zahynulo všech 150 lidí, kteří byli na palubě.
Postupně se ukazuje, že Lubitz během svého života trpěl depresemi a údajně měl i sebevražedné sklony.
ČTK
© Wahlgrenis 01.04.2015

Lubitz si před pádem airbusu hledal informace o mechanismu dveří kokpitu
Kopilot Andreas Lubitz, který seděl za kniplem Airbusu A320 Germanwings v době pádu, těsně před letem vyhledával informace o možných způsobech sebevraždy a funkci dveří pilotní kabiny. Uvedlo to německé státní zastupitelství v Düsseldorfu, které se podílí na vyšetřování pádu stroje spolu s francouzským prokurátorem.
Dnes 16:14 - Düsseldorf (Aktualizováno: 16:33)
Němečtí vyšetřovatelé uvedli, že se sedmadvacetiletý kopilot na internetu informoval o typech a způsobech sebevraždy. Vyplynulo to z analýzy historie internetového prohlížeče v tabletu kopilota Andrease Lubitze.
Tyto dveře může posádka v pilotní kabině zablokovat a odepřít do ní přístup i lidem, kteří znají bezpečnostní kód.
Poté, co kapitán odešel na toaletu, Lubitz převzal řízení a začal se strojem prudce klesat. Kapitána odmítl vpustit do kabiny a s letounem zřejmě záměrně narazil do francouzských Alp, přičemž zahynulo 150 lidí na palubě.
Jednání kopilota odhalil záznamník hovoru v pilotní kabině.
Ve čtvrtek se podařilo najít zapisovač letových údajů. Ten by mohl vyloučit případnou poruchu stroje a také potvrdit, zda se kapitán pokoušel otevřít dveře pomocí bezpečnostního kódu.
Novinky
© Wahlgrenis 02.04.2015

V Alpách našli druhou černou skříňku airbusu Germanwings
Vyšetřovatelé havárie Airbusu A320 Germanwings, který se zřítil ve Francii, našli druhou černou skříňku, ve které jsou zaznamenány letové údaje. Uvedl to pro DPA francouzský prokurátor Brice Robin.
Dnes 15:53 - Berlín (Aktualizováno: 16:15)
Údaje z černé skříňky by mohly napomoci odhalit příčinu pádu stroje.
Za nejpravděpodobnější se považuje to, že s ním záměrně havaroval druhý pilot Andreas Lubitz. Když kapitán odešel na toaletu, převzal řízení, ale kapitána pak už nepustil do kabiny. Ten se do ní marně dobýval.
Vyšetřovatelé však stále nevylučují možnost technické závady. Tuto by mohly vyloučit právě údaje ze záznamníku letových údajů.
Zatím ale není jasné, v jakém stavu druhá černá skřínka je. Záznamník hovorů v kabině byl silně poškozen, ale podařilo se z něj získat data, která ukázala, že Lubitz zřejmě navedl letoun proti zemi záměrně.
Dlouhé pátrání po druhé černé skříňce ze stroje, který se zřítil 24. března, ukázalo podle listu The Jerusalem Post, že by technologii zápisníků letových údajů bylo potřeba modernizovat a data by se měla nejen nahrávat, ale také odesílat rovnou z paluby stroje na krátkých vlnách nebo přes satelit. Takto by šlo lépe kontrolovat i pohyb letadel, aby se neopakoval případ zmizelého Boeingu 777 Malaysian Airlines z loňského roku. Mezi 150 oběťmi stroje letícího z Barcelony do Düsseldorfu byl totiž i jeden Izraelec.
Novinky, DPA
© Wahlgrenis 02.04.2015

Američané věděli už dávno, že pilot Lubitz má deprese
Andreas Lubitz, druhý pilot letadla společnosti Germanwings, které se v březnu zřítilo ve francouzských Alpách, se v roce 2010 dostal do centra pozornosti amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA). Napsal to list The New York Times (NYT).
Dnes 5:14
Podle údajů uvolněných FAA na žádost NYT na základě zákona o svobodném přístupu k informacím dostal tento úřad od Lubitzových lékařů ujištění, že se pilot zotavil z depresí.
Zpráva potvrzuje zjištění německých vyšetřovatelů o jeho zdravotním stavu, který před zaměstnavateli tajil.

Užíval prý nejméně dva léky
Dokumenty naznačují, že Lubitz se z depresí léčil mezi lednem a říjnem 2009 nejméně dvěma léky – escitalopramem (obchodní název Cipralex) a mirtazapinem.
Dané období se kryje s dovolenou, kterou si Lubitz vybral ve výcvikové škole Lufthansy, a zahrnuje několik měsíců strávených v Arizoně. Lubitz se během tragického letu z Barcelony do Düsseldorfu v době nepřítomnosti hlavního pilota zamkl v kokpitu a navedl Airbus A320 do úbočí francouzských Alp, čímž spáchal sebevraždu a zavraždil dalších 149 lidí na palubě.
Zdroj
© Wahlgrenis 02.05.2015

Druhý pilot Germanwings klesal s airbusem už při letu do Barcelony
Druhý pilot Airbusu A320 německé společnosti Germanwings, který se v březnu zřítil ve francouzských Alpách, vyzkoušel navedení letounu na sestupný kurz už při letu z Düsseldorfu do Barcelony. Plyne to ze zprávy francouzských vyšetřovatelů, která má být zveřejněna ve středu, napsal německý deník Bild.
Dnes 9:05 - Berlín (Aktualizováno: 9:25)
Vyšetřovatelé podle Bildu uvádějí, že letadlo na trase z Düsseldorfu do Barcelony přešlo 24. března do „několikaminutového kontrolovaného klesání, k němuž nebyl žádný aeronautický důvod“.
Deník také uvedl, že kopilot Andreas Lubitz tak plánovaně vyzkoušel odklonění letu z plánovaného kurzu: „Není vyloučeno, že nechtěl svůj čin při letu do Barcelony pouze vyzkoušet, ale i uskutečnit.“
Podle Bildu to potvrzuje, že druhý pilot svou sebevraždu v kabině letadla plánoval, a není pravděpodobné, že při letu z Barcelony jednal v afektu.
Airbus A320 nízkonákladových aerolinek Germanwings se zřítil 24. března. Podle dosavadních závěrů vyšetřování využil Lubitz toho, že kapitán letounu odešel na toaletu, zablokoval vstup do pilotní kabiny a začal s letadlem prudce klesat, až narazilo do horského masivu v rychlosti 700 kilometrů za hodinu. Nikdo ze 150 lidí na jeho palubě nepřežil.
Lubitz podle německé prokuratury před osudným letem hledal na internetu informace o sebevraždách a zabezpečení dveří kokpitu. Na den nehody měl od lékaře neschopenku, kterou našla policie u něj doma roztrhanou. V minulosti se léčil s depresemi.
Novinky, ČTK
© Wahlgrenis 06.05.2015

Pilot Lubitz se bál, že slepne, vystřídal 41 lékařů
Pilot Andreas Lubitz, který úmyslně havaroval s letadlem společnosti Germanwings ve francouzských Alpách a zabil 150 lidí, měl potíže se zrakem. Bál se, že nakonec oslepne a přijde o zaměstnání, informovala ve čtvrtek agentura AP s odvoláním na francouzského prokurátora Brice Robina. Během pěti let navštívil více než čtyři desítky lékařů, mnozí z nich se domnívali, že by Lubitz neměl létat.
Dnes 19:41
Za posledních pět let ho vidělo 41 doktorů a několik psychiatrů. Sedm lékařů navštívil během jednoho měsíce, který předcházel nehodě. Někteří lékaři byli přesvědčeni, že kvůli své psychické labilitě není schopen létat.
Lubitz podle vyšetřovatelů využil před nehodou odchodu kapitána na toaletu, v kokpitu se zamknul a zahájil klesání, které skončilo nárazem letadla do hor. Všech 150 lidí na palubě letounu směřujícího z Barcelony do Düsseldorfu zahynulo.
V úterý začal převoz ostatků obětí z Marseille do zemí, odkud pocházely. Těla desítek německých obětí dorazila do vlasti ve středu. V pondělí má do Španělska odletět speciál s rakvemi španělských obětí neštěstí.
Novinky, ČTK
© Wahlgrenis 11.06.2015

Konec vyšetřování. Za pád airbusu Germanwings mohl jen pilot, sebevraždu nikdo nečekal
Německé úřady zastavily vyšetřování nehody letadla společnosti Germanwings, při níž v březnu 2015 ve Francii zemřelo všech 150 lidí na palubě. Agentuře DPA to v pondělí řekl státní zástupce Christoph Kumpa. Podle něj vyšetřování prokázalo, že za nehodu je zodpovědný pouze kopilot Andreas Lubitz.
Dnes 13:09 - Düsseldorf
„Vyšetřování nepřineslo žádný důkaz o tom, že by měla být trestně stíhána nějaká žijící osoba,“ řekl Kumpa. Podle něj žádný z lékařů neměl před nehodou důvod si myslet, že u Lubitze hrozí sebevražda. Ani jeho zaměstnavatel či úřad pro letectví neměly podle státního zástupce o takovém riziku povědomí.

Lubitz 24. března 2015 úmyslně navedl airbus na lince ze španělské Barcelony do Düsseldorfu do skalního masivu ve francouzských Alpách. Na palubě byl jako druhý pilot, využil ale momentu, kdy kapitán odešel na toaletu, a v kokpitu se zamkl.
Němečtí vyšetřovatelé posléze zjistili, že sedmadvacetiletý Lubitz měl na den nehody vypsanou neschopenku od lékaře, kterou ale doma roztrhal. Před osudným letem si také hledal na internetu informace o sebevraždách a o zabezpečení dveří kokpitu.

Trpěl depresemi
Část pozůstalých po obětech chtěla, aby trestní spoluodpovědnost za neštěstí nesli i lékaři psychicky nemocného pilota a letecká společnost. Ze závěrečné zprávy francouzských vyšetřovatelů totiž vyplynulo, že kopilot osudného letu trpěl delší dobu psychickými problémy, s nimiž navštívil řadu lékařů.
I sama společnost Lufthansa krátce po nehodě přiznala, že Lubitz její leteckou školu v roce 2009 sám informoval o problémech s těžkými depresemi, když na několik měsíců přerušil výcvik. Ten ale pak dokončil a v září 2013 nastoupil k Germanwings.
ČTK
© Wahlgrenis 09.01.2017


© 2004-2024 Wahlgrenis Zveřejněné materiály jsou chráněny autorským zákonem. Kopírování a šíření jakékoliv části obsahu bez svolení autora je zakázáno.