wahlgrenis.cz



 WAHLGRENIS        

 

...veci mezi nebem a zemi...




     REGISTRACE       Přihlášení

Proč po tragédii slovenského letadla praskl svícen?


Otázka:
Mila Wahlgrenis,
pisem Ti opät po nejakom case.
Vcera sa stalo nieco zvlastne.
Urcite vies o tragedii slovenskeho lietadla, ktore sa zrutilo vo stvrtok vecer.
Netyka sa ma to osobne, ale niektori co tam zomreli boli v podstate moji kolegovia.
Vcera som mala naozaj smutny den, modlila som sa za ich duse, zapalila im sviecku.
A prave toho sa tyka otazka.
Sviecka krasne dohorela, ale svietnik z hrubeho skla v ktorom horela sa rozbil,
presnejsie praskol a rozlomil sa na dve skoro rovnake casti, polovice.
Rozmyslam nad tym ci to bolo nejake znamenie alebo nieco podobne.
Ak odpovies budem stastna.
Krasny dnik zelam,
Magdalena 21.1.2006

Odpověď:
Milá Magdaléna,
už když se ke mně dostala zpráva o této strašné tragédii, zamrazilo ve mně.
Nebyl to přirozený vývoj, nezklamala technika, i když letadlo bylo údajně před generální opravou.
Tady nehrál svoji roli osud, nějaké předurčení, ale jeden z pilotů se rozhodl skončit se vším...
Duchovní rozměr tady nemá moc co dělat.
Oheň, velké plameny a konec.
Nikdo už pak nikoho nebude chválit, nebude jediný důvod.
Všechno špatné mělo skončit v minulosti.
Došlo k jednoznačnému zastavení - a na dlouho.
Hlavní roli tady hraje nenaplněná láska, jeden z pilotů byl zrazen, neviděl už smysl života.
Zrada byla příliš, příliš silná, nedokázal ji v sobě zpracovat.
Rozhodl se pro jednoznačné gesto, ani nelitoval své kamarády.
Jiný odchod ze života si neuměl představit, nedotýkal se země, viděl tento způsob jako ideální.
Ta žena, kvůli které je nyní tolik nešťastných lidí, byla tomu pilotovi hodně blízká.
On se tak zbavil zátěže, která na něm byla...
Neumím si sice představit, jak je možné nechat letadlo spadnout, které má normálně letět.
Ale on zřejmě věděl, na co sáhnout, případně nesáhnout.
On se způsobil, že letadlo udělalo to, co udělalo.
Někdy jsou lidské tragédie hodně složité, hodně komplikované.
Mělo by se mluvit víc o sebevrazích, o nemožnosti jejich dalšího vývoje, o následcích pro duši.
Tento člověk si neuvědomil, co svým rozhodnutím způsobí.
Nejhorší na tom je, že neměl nikoho, s kým by o svém problému mohl mluvit.
Všechno je minulost, nyní pro jeho duši nic není.
Bude se muset hodně snažit, aby se našel někdo, kdo jej pochopí a vyvede na správnou cestu.
Má se časem narodit, jako kluk, jistě přinese nějaké rodině štěstí.
Ale teď nic není, nic netrvá, všechno je jinak.
I proto praskl ten Tvůj skleněný svícen.
Tady nebyly samé dobré energie, jak by se mohlo zdát...
A stačilo opravdu velice málo...
© Wahlgrenis 21.01.2006

Mila Wahlgrenis,
Citam tvoju odpoved a nedokazem si vysvetlit, preco s tou udalostou nie je spojeny duchovny rozmer.
Chapala by som to z hladiska numerologie /vid. C. Karolinss/,
ale i tak museli tie duse tych ludi nejake stanovisko k samovrazde pilota zaujat?
Ved dusa neodide zo sveta len tak.
Ten clovek mohol spachat sebevrazdu a nevziat so sebou tolko ludi.
Ved vsetci boli urcite stastni, ze sa vracaju domov..
Viem, ze duch a dusa ma na to iny pohlad.
No naozaj tam bola taka vysoka negativita?
Vzdy ked odovzdavam takpovediac svoj osud nejakemu soferovi,
hlavne ked cestujem na SR autobusom, snazim sa mu poslat lasku.
Pri poslednej ceste pred sviatkami sme par kilometrov pred konecnou sa stali stretom s kamionom.
Nastastie sa nikomu nic nestalo, iba poskodeny autobus a sofer to argumentoval tym,
ze poslednu jazdu mal vzdy mensiu havariu.
Ide mi mraz po chrbte z toho, ako jeden clovek dokaze so sebou strhnut tolko ludskych zivotov.
Mozes mi to vysvetlit?
Velmi ti dakujem a prajem krasny den.
Jasmina 23.1.2006

Milá Jasmino,
nerada se ptám na jednu věc víckrát, ale tentokrát jsem to udělala.
V tom jediném člověku byla obrovská nenávist, potřeboval udělat nějaké gesto.
Výrazné a zapamatovatelné.
Neřešil přitom, co bude s ostatními, jestli mají nějaké ženy nebo děti.
On potřeboval tímto skutkem na sebe upozornit, to se mu jistě povedlo...
Ale další jeho vývoj už není v jeho rukách.
Sice si uvědomil, že to nebude nic příjemného, ale i přesto se rozhodl.
Byla to podle něho jistá smrt.
Uvažoval i tak, že jsou jiné odchody ze života, ale tento je nejjistější.
Také pochopitelně věděl - na rozdíl od nás - na co v letadle sáhnout.
Jeho milá se vydala jinou cestou a on toto zklamání neunesl.
Proto se nakonec rozhodl.
Aby ho mohla litovat, aby věděla, že měl pravdu, že za ni dokázal umřít.
Tohle bylo silné.
W. 23.1.2006

DIKY WAHLGRENIS..
VZDY SOM SI MYSLELA, ZE MA DUCH NA TOMTO SVETE NIECO POCHOPIT
IBA KED SA SAMA ROZHODNE DUSA ODIST Z TELA PRICHADZA SMRT.
PROSTE KAZDY TU MA SVOJU ULOHU A ODRAZU JE TO LEN BABKA PRE SPLNENIE INEHO ROZHODNUTIA
A VSETKO PADA?
DIKY JASMINA 23.1.2006

Novinky.cz 24.1.2006: Za havárií slovenského letadla mohla být chyba pilota

Mila Wahlgrenis,
vdaka za rychlu odpoved, ked som si to citala, musela som to predychat.
Je hrozne, ako mohol jeden jediny clovek, takto znicit tolke zivoty.
Tato informacia mnou otriasla.
Vies tu u nas nikto neveril, ze je to ludsky faktor, vsetci to beru ako chybu zastaralej techniky.
A dnes vecer ked som zabrusila na Tvoje stranky a videla tam odkaz...
Si uzasna, tie Tvoje schopnosti, to, co vidis a dokazes.
Normalne som dostala strach, ze ked to budu citat ludia, neznali veci
a precitaju si Tvoju odpoved, budes mat z toho vsetkeho peklo.
Obdivujem Tvoju odvahu.
A do toho ta mozna pricina, uverejnena na novinkach. cz.
Vlastne sa to vsetko naplna.
Otazkou vsak je, ci kompetentni priznaju chybu pilota a nebudu chciet uchovat jeho meno bez poskvrny,....
Magdalena 25.1.2006

Milá Wahlgrenis,
po přečtení Tvé odpovědi týkající se pádu slovenského letadla mi to nedá a musím napsat.
Nemám schopnosti, které máš Ty a je docela možné, že vše byla chyba pilota.
S tím nepolemizuji.
Ale nepřipadá mi správné toto zveřejnit.
Myslím tím, že to byla sebevražda kvůli nenaplněné lásce k ženě.
Vždyť piloti byli dva ?
Tři ?
Takže lidé, kteří si Tvoji odpověď přečtou a piloty znali, se určitě dovtípí,
o kterou ženu se jednalo a mohou ji za to začít nenávidět.
A jak se může cítit ta žena?
A jaké bude mít výčitky?
Jak s tím dokáže žít?
Sama nevím, zda je dobré vždy všechno říct...
Vždyť se říká "mluviti stříbro, mlčeti zlato "..
Petra 25.1.2006

Ahoj Wahl,
Dovolím si polemizovat s názorem Petry.
Přece soudný člověk nemůže tu ženu odsoudit, ona za nic nemůže, ona není viník toho neštěstí.
I kdyby se s ním rozešla nebo mu sebevíc ublížila, ona NENÍ VINNA.
Ano možná je jednodušší to svést na ni než na někoho, kdo tu již není a zapříčinil smrt desítek nevinných lidí.
Sebevrah je vždycky zodpovědný za svůj čin sám, neházejme to na jeho okolí.
A kdyby byl člověk na místě těch pozůstalých, nechtěli byste znát pravdu?
Byla by Vám milejší krásně zabalená lež?
Irenka 25.1.2006

Ahoj Wahl,
hned druhý den po tobě jsem zkoušela automatickou kresbu.
Vyšlo mi, že je to chyba pilota, zda úmyslná či neúmyslná, víc se vymalovat nechtělo, byl tam zákaz.
Pak jsem zkoušela karty a taky se mi tam objevila mladá žena, odvrácené boží oko i naděje, jen pusto prázdno.
Vyšlo tam, že technika nezklamala.
Ale i v kartách zůstalo jakési tajemství nesdělené.
Moc se těším do Pardubic, snad to tam nějak najdeme.
zatím pa
Irenka 25.1.2006

Blesk 26.1.2006: Kamarádi, promiňte, že jsem přežil jen já!
Novinky.cz 26.1.2006: Slovensko se rozloučilo s oběťmi leteckého neštěstí

Mila Wahlgrenis,
predem meho mailu Te srdecne zdravim a posilam krasnou vzpominku na Tebe!
Nejprve jsem o tom vubec nechtela psat,
ale az jsem si precetla tvoji opdoved na pad toho slovenskeho letadla vznikla ve mne otazka.
Dva dny pred tim nez se tato tragedie stala jsem mela sen o padu {havarii} letadla
a rano po probuzeni jsem opet citila a vedela, ze nekde spadne {havaruje} letadlo...
{uz jsem takove sny mela 4 a vzdy se to vyplnilo}...
Rekla jsem to svemu muzi a ten to komentoval slovy - takovych jeste bude...
Ve smyslu - tam porad nejaky budou...
Pak mi druhy den volal z hruzou v hlase ze spadlo {havarovalo} slovenske letadlo...
Jak jsem mohla citit, ze se to stane?
Planoval to ten pilot predem?
Nebo to byl osud?
Ty ale pises, ze to osud nebyl?
Tak jak jsem to mohla citit,ze se to nekde stane?
Navic jsem citila, ze to bude v Evrope, ale kde - to uz jsem necitila....
Jeste si vzpominam, ze jsem si rikala - kez bych tak vedela, kde se to presne ma stat
- treba bych tomu mohla nejak predejit...
Nevim...
Jen jsem nebyla prekvapena, ze se to stalo...
Citila jsem, ze se to stane...
Velice a z celeho srdicka ti dekuji za odpoved a preji ti krasne a slunecne dny do Prahy!!!!
A klid, mir, pokoj a lasku vsem dusickam v tomto celem vesmiru...
s uctou a laskou
Jasica z Ameriky 28.1.2006

Milá Jasico,
mas pravdu v tom, ze ten pilot akci pripravoval.
Proto jsi take mohla tento skutek zaregistrovat predem.
Bavit se o osudu je tezke...
On to mel rozmyslene, bylo to jeho reseni.
Nechci se uz k tomu vracet. Promin.
W. 28.1.2006

Mila Wahlgrenis,
naprosto chapu, ze se k tomu uz nechces vracet...
Jen mne mrzi,ze jsem to citila ne tak detailne na to
abych mohla neco udelat......
Velice ti dekuji za odpoved a preji krasne a slunecne
dny!!!!!
A tak stejne vsem ostatnim!!!!!
s uctou a laskou
Jana 28.1.2006

Milá Wahlgrenis,
nedá mi nepřiložit pár slov k pádu slovenského letadla.
Přečetla jsem o něm hodně, ale ta informace od tebe mi pořád nedá spát.
Můj známý byl v Kosovu před časem a bylo to v době, kdy jeho žena čekala třetí dítě...
Potřeboval si vydělat nějaké peníze a když se vrátil, byla to obrovská úleva...
Zatím jsem s ním o tom neměla čas mluvit, ale docela si dovedu představit takovou situaci:
Mise končí, všichni se těší domů.
Do letadla přistoupí o něco víc lidí, než původně mělo (bylo to také zveřejněno).
Dokonce jeden z vojáků odloží svůj let, aby místo něj mohl dříve odletět někdo, kdo potřebuje být doma spíše.
On odlétá až dalším letadlem, spolu se zavazadly.
Na palubě panuje báječná nálada.
Možná i pár přípitků, nebo "jen" koluje láhev něčeho, co jim v těch osamělých chvílích ulehčovalo čekání na návrat...
Posádka se rozhodne přistávat bez asistence věže.
(Řídícím z věže tím pádem není co vyčítat.)
Když už měli piloti Košice na dohled, radost na palubě narostla.
Možná i bouchli šampaňské.
Konečně už uvidíme své nejmilejší...
Jenže u kniplu není jen ten jeden (samovrah?), vedle něj sedí druhý pilot.
Proč tedy nezasáhl?
Že by se zrovna ohlédl a třeba i odmítl nabízenou skleničku šampaňského?
Snad proto nezaregistroval, že výška neodpovídá?
Najednou před nimi pevnina...
Ale proč?
Když přebírali odpovědnost za navigaci, když se rozhodli jít na přistání na vlastní pěst,
museli si být jisti, že není překážek, aby bezpečně sedli.
Ale co když se ze sedadel v té chvíli zvedli "machři"?
Opoutaní, jednoduše se chtěli podívat "tam dolů", kde na nich už všichni tak netrpělivě čekali?
Přes 40 lidí na palubě!
Kolik jich v té chvíli mohlo být co nejblíže k pilotově kabině?
Téměř za jeho zády?
Farkaš nechce mluvit.
Seděl v zadní části letadla.
Někteří píší, připoután...
Jestliže ale byl v té "nejmenší místnůstce" letadla, aby si ulehčil,
ještě než přistane a obejme svou ženu... (v kabince, která vlastně ztlumila náraz jeho těla),
tam, na toaletě přece nejsou bezpečnostní pásy!
Tam se připoutat nedá.
Tam (a nevím, zda i v Antonovu) se jen rozsvítí světlo, které upozorňuje "Připoutejte se!"
To je znamení, aby pasažer spěchal na své místo a připoutal se.
Farkaš už ani zřejmě nepromluví.
Bude nejšťastnější, když zapomene.
Když alespoň zasune vzpomínku na celý tento let co nejdál, co nejhlouběji do svého mozku.
Nechtějme vědět, co viděl, co slyšel...
Je přinejmenším zvrhlé ptát se jej na to.
Oživovat to.
A ta žena?
Výčitky za podíl na úmyslném obětování desítek lidí?
Ano, možná leteckého akrobata, který je v letadle sám, lze považovat mnohdy za sebevraha.
Ač vojenští piloti myslí prý trochu jinak než civilní, mají dokonce i jiné reakce,
než civilní letci, ale tento přece nebyl sám!
Vezl nevinné lidi.
A mohl si najít tisíc jiných příležitostí a také způsobů, jak, a třeba i transparentně a bezpečně odejít z tohoto světa.
Wahlgrenis, už dávno vím, že čteš z jiných "knih" než já, my ostatní,
ale připustila bych, že se možná mýlíš.
Vážím si tě, ale věř, že ač tam mohlo být vše o čem píšeš, jeho ruku vedlo něco jiného...
Ministr obrany SR neabdikoval jen tak.
A nebyly to čistě "lidské" důvody...
On ví něco, co se my sotva někdy dozvíme.
S úctou k tobě a s přáním dobra a naděje
tvá Aspidistra 29.1.2006

Novinky.cz 13.2.2006 Černá skříňka prý odhalila chybu pilota při pádu An-24

Zdravim Ta mila Wahl...
Prezivame obdobie, kde si s laskou v srdci spominme na nasich blizkych, na ich dusicky.
V tejto suvislosti sa moje myslienky vratili k zosnulym 42 obetiam leteckeho nestastia z 16. januára tohto roku...
V suvislosti s tymto nestastim som si precitala clanok na tvojej stranke, kde sa jedna pani pytala - co sa vlastne stalo, kto zapricinil nehodu.
Vtedy si odpovedala, ze toto nestastie zapricinil jeden z pilotov, ktory mal osobne problemy a netuzil uz viac zit na tomto svete.
Zial-zrejme si vtedy neuvedomil ze sposobi nestastie aj jeho kolegom, ktorí sa tesili domov a ich rodinam, ktore ich uz nedockavo ocakavali.....
Vyšetrovanie príčin leteckej nehody viedla odborná komisia zložená z odborníkov,
ktora skumala technicky stav lietadla, opotrebovanost ci zastaralost lietadla ruskej vyroby.
Prebiehali dalsie a dalsie vysetrenia kde skumali ci zlyhal ludsky faktor, alebo bola podcenena dolezitost vtedy momentalnej situacie.
Ako som sa dozvedela z medii-konecny verdikt znel:
"Pravdepodobnou príčinou januárovej havárie vojenského špeciálu AN-24 bolo zlyhanie posádky.
Velitel letu a zaroven pilot bol uznany za vinneho.
Vyššia vojenská prokuratúra potvrdila rozhodnutie prešovskej vojenskej prokuratúry o zastavení stíhania,
pretože nemožno viesť vyšetrovanie voči niekomu, kto zomrel."
Pripad aj napriek odvolaniam niektorych pozostalych - je uzavrety...
Airin 03.11.2006

Odtajněná zpráva 14 let po tragédii. Smrt 42 lidí zavinili piloti slovenského letadla
31. 7. 2020, 21:26 – Bratislava
Havárii slovenského vojenského letadla An-24 v roce 2006 u maďarské obce Hejce a smrt 42 lidí způsobilo zřejmě selhání posádky. Vyplývá to z vyšetřovacího spisu o havárii, kterou dal v pátek odtajnit současný ministr obrany Jaroslav Naď.

Vojenským speciálem se vraceli slovenští příslušníci KFOR po skončení své mise v Kosovu. Letadlo směřující z kosovské Prištiny se už blížilo ke Košicím, kde mělo přistát, když narazilo do vrchu Borsó a havarovalo. Byla to největší letecká tragédie v samostatných dějinách Slovenska.
„Odborná komise dospěla vyšetřováním k závěru, že hlavní příčinou, která vedla ke katastrofě, bylo pravděpodobně selhání posádky letadla, když v klesání při přiblížení na přistání nevyužila přístrojové vybavení, které měla na palubě k dispozici a realizovala výlučně vizuální způsob přiblížení, přičemž dostatečně nevyhodnotila svou výšku vzhledem k okolnímu terénu a nedodržela bezpečnostní výšku letadla nad terénem,“ uvádí se ve zprávě.

Selhání techniky se nepotvrdilo
V závěru se píše, že selhání letecké techniky se nepotvrdilo. Komise však upozorňuje, že absence objektivních důkazů znemožňuje uvedenou příčinu nehody jednoznačně potvrdit.
Letadlo havarovalo 19. ledna 2006. Na palubě vojenského speciálu bylo v době havárie 43 lidí. O život přišlo 41 vojáků slovenské armády a jeden civilní zaměstnanec ministerstva obrany. Voják Martin Farkaš, který seděl v zadní části letadla, havárii zázrakem přežil.
Ministerstvo obrany upozornilo, že ve zveřejněná zpráva neobsahuje citlivé informace v souladu s ochranou osobních údajů, fotografie obětí a lékařské zprávy.
Ivan Vilček (Bratislava), Právo
© Wahlgrenis 06.08.2020


© 2004-2024 Wahlgrenis Zveřejněné materiály jsou chráněny autorským zákonem. Kopírování a šíření jakékoliv části obsahu bez svolení autora je zakázáno.